آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی می شود

تنبلی تخمدان

آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی می شود؟

تنبلی تخمدان (سندرم تخمدان پلی کستیک)، اختلال شایعی است که بر عملکرد تخمدان ها تاثیر می گذارد. سه ویژگی اصلی این سندرم عبارت است از:

• – سیکل قاعدگی نامنظم
  • – بالا رفتن سطح هورمون اندروژن
  • – بزرگ شدن تخمدان ها و تشکیل کیست
    در صورت مشاهده حداقل دو مورد از موارد بالا، تنلبی تخمدان تشخیص داده می شود.

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان

• – نامنظم شدن سیکل قاعدگی و یا قطع پریود
  • – مشکلات باروری، به دلیل برهم خوردن نظم تخمک گذاری
  • – رشد موهای زائد در نواحی مانند صورت، قفسه سینه و پشت بدن
  • – افزایش وزن
  • – نازک شدن مو، ریزش مو
  • – چرب شدن پوست و آکنه
    تنبلی تخمدان با احتمال بروز مشکلات سلامتی از قبیل دیابت نوع دو و یا بالا رفتن سطح کلسترول مرتبط می باشد.

آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی می شود

علت بروز تنبلی تخمدان

علت اصلی بروز این اختلال به طور دقیق مشخص نیست، اما اغلب زمینه ارثی و ژنتیکی دارد.
تنبلی تخمدان، اختلالی است که با تغییر سطح هورمون ها به خصوص بالا رفتن سطح انسولین در ارتباط می باشد. بسیاری از خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان، مقاومت به انسولین دارند. این مورد هم چنین میزان تولید و ترشح هورمون هایی مانند تستوسترون را افزایش می دهد.
مقومت به انسولین هم چنین باعث چاقی و اضافه وزن و در نهایت، تشدید علائم تنبلی تخمدان خواهد شد.
بالا رفتن سطح هورمون پررولاکتین نیز می تواند در بروز این اختلال دخیل باشد. پرولاکتین، هورمونی است که با تحریک غدد شیری، منجر به تولید شیر سینه ها در دوران بارداری می شود.

تشخیص تنبلی تخمدان

جهت تشخیص تنبلی تخمدان، متخصص زنان به بررسی علت بروز این اختلال می پردازد و تست های هورمونی را تجویز می کند. اسکن اولتراسوند، از جمله تست های تشخیصی است که وجود فولیکول در داخل تخمدان ها را نشان می دهد.
آزمایش خون نیز جهت تعیین سطح هورمون ها و تشخیص دیابت و کلسترول بالا از سوی پزشک تجویز می شود.
پزشک هم چنین به بررسی سیکل قاعدگی نیز می پردازد.
درمان تنبلی تخمدان
درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما هدف از دنبال کردن اقدامات درمانی، تسکین و بهبود علائم می باشد. حتما جهت درمان این اختلال به متخصص زنان مراجعه کنید.
در خانم های چاق مبتلا به تنبلی تخمدان، مواردی از قبیل کاهش وزن، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل برای بیمار در نظر گرفته می شود.
مصرف دارو نیز از دیگر اقداماتی است که به درمان علائمی از قبیل رشد موهای زائد، نامنظم بودن سیکل قاعدگی و مشکلات باروری کمک می کند.
با درمان تنبلی تخمدان، بسیاری از خانم ها قادر به بارداری خواهند بود.
متفورمین، از جمله داروهایی است که با درمان دیابت نوع دو و پایین آمدن سطح قند خون و انسولین، به درمان تنبلی تخمدان نیز کمک می کند.