بهترین درمان زگیل تناسلی در زنان

بهترین و قطعی ترین درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی، عفونت شایعی است که از طریق رابطه جنسی و توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. زگیل تناسلی، توده گوشتی رنگی است که در اطراف ناحیه تناسلی تشکیل می شود و هنگام لمس، متوجه سفت بودن آن خواهید شد.

این را در نظر داشته باشید که، ابتلا به ویروس HPV، به معنای ابتلا به زگیل تناسلی نیست.

زگیل تناسلی نیاز به درمان دارد ؟

زگیل تناسلی معمولا خود به خود بهبود می یابد و نیازی به دنبال کردن اقدامات درمانی نخواهد بود. اما در برخی موارد، شاهد رشد و بزرگ شدن زگیل خواهیم بود، که در چنین شرایطی توصیه می شود به متخصص زنان مراجعه شود.

عکس زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی

در صورتی که فرد سیستم ایمنی قوی داشته باشد، بدن به مقابله با زگیل می پردازد و شاهد بهبود علائم خواهیم بود، اما در صورتی که سیستم ایمنی قادر به مقابله با این ویروس نباشد، امکان تشدید علائم و انتقال آن به سایر افراد نیز وجود دارد.

زگیل تناسلی در زنان باردار

در صورت بروز زگیل تناسلی در خانم های باردار، حتما باید نسبت به درمان و برداشتن زگیل اقدام شود تا از بروز مشکل حین زایمان پیشگیری شود.

دنبال کردن اقدامات درمانی مانع از انتقال ویروس به شریک جنسی خواهد شد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

هدف از درمان زگیل تناسلی، تسکین علائم و یا بهبود ظاهر زگیل می باشد. در صورتی که زگیل قابل رویت باشد، اقدامات درمانی آغاز خواهد شد. درمانی که برای فرد در نظر گرفته می شود، به عوامل زیر بستگی دارد:

• محل ایجاد زگیل
  • تعداد زگیل ها

همانند سایر روش های درمانی و یا مصرف دارو، درمان زگیل تناسلی نیز می تواند با عوارضی همراه باشد. به همین خاطر توصیه می شود پیش از آغاز درمان، در خصوص تمام جوانب درمان و شرایط خود با پزشک مشورت داشته باشید.

روش های درمان زگیل تناسلی

اقدامات درمانی که برای زگیل تناسلی در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

• فریز کردن زگیل که اصطلاحا کرایوتراپی نام دارد.
  • جراحی که می تواند با استفاده از لیزر و یا سوزاندن زگیل ها انجام شود.
  • استفاده از کرم و یا لوسیون

برخی بیماران از انجام برخی روش های گفته شده واهمه دارند، اما نکته ای که وجود دارد این است این روش ها اثربخشی بسیار بالایی دارند و به رفع علائم و پیشگیری از انتقال ویروس به افراد سالم (از راه تماس پوستی) کمک می کنند. اکنون به بررس روش های درمانی گفته شده می پردازیم.

درمان زگیل تناسلی با فریز کردن یا کرایوتراپی

در صورتی که زگیل تناسلی قابل روئت باشد و پخش نشده باشد، از این روش استفاده می شود. در روش کرایوتراپی، زگیل ها با استفاده از نیتروژن مایع، فریز می شوند. مراحل انجام این شیوه درمانی به شرح زیر می باشد:

• ابتدا نیتروژن مایع بر روی زگیل و نواحی اطراف آن اعمال می شود.
  • بافت با نتیروژن مایع فریز می شود و شروع به آب شدن می کند. در صورت لزوم، بافت مجدد باید فریز شود. تعداد دفعات انجام این مرحله به اندازه زگیل بستگی دارد.

در واقع، اندازه و ضخامت زگیل، تعداد دفعات فریز کردن را مشخص می کند.

نیتروژن باعث تشکیل تاول اطراف هر زگیل می شود، که با بهبود تاول، زگیل نیز از بین خواهد رفت (در اصطلاح عامیانه گفته می شود که زگیل می افتد).

عکس های زگیل تناسلی

فریز کردن زگیل تناسلی درد دارد ؟

ممکن است حین انجام این روش، بیمار احساس خوشایندی نداشته باشد و متوجه احساس سوزش شود.

تشکیل زگیل تناسلی در نواحی مانند مقعد و پیشابراه، به درمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

دوره نقاهت درمان زگیل تناسلی با فریز کردن

طول دوره نقاهت این روش، به محل تشکیل و تعداد زگیل بستگی دارد، که معمولا یک تا سه هفته طول می کشد. کرایوتراپی، نتایج سریع و موثری را به همراه دارد و ممکن است برخی بیماران به تعداد جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشند.

آیا با فریز کردن زگیل تناسلی به طور قطعی درمان می شود ؟

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که، کرایوتراپی و برداشت زگیل کمکی به درمان ویروس HPV نمی کند. ویروس در بدن به صورت غیر فعال باقی می ماند و فرد آلوده، توانایی انتقال ویروس به افراد سالم و از طریق رابطه جنسی را خواهد داشت.

این افراد باید حتما رابطه جنسی محافظت شده داشته باشند، اما نیازی به محافظت پوستی در تمام قسمت های ناحیه تناسلی نمی باشد.

دکتر میترا بهمن پور متخصص زنان و جراح زیبایی زنان از از لیزر برای درمان سریع و قطعی زگیل تناسلی  استفاده می کند. جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با مطب  با شماره های ۰۲۱۲۲۱۷۵۰۷۰,۰۲۱۲۲۱۷۹۰۷۰ تماس بگیرید . یا به آدرس اینستاگرام دکتر بهمن پور مراجعه کنید .

درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزر، از دیگر اقدامات درمانی است که باعث از بین رفتن زگیل ها می شود. در این روش، بافت زگیل با استفاده با استفاده از اشعه ایکس، سوزانده می شود، که با توجه به اندازه و تعداد زگیل، از بی حسی موضعی نیز می توان استفاده کرد.

در صورتی که:

• دسترسی به زگیل سخت باشد.
  • درمان با سایر روش های موجود امکان پذیر نباشد.
  • زگیل پخش شده باشد.
  • زگیل ظاهر برجسته ای داشته باشد.

لیزر درمانی از سوی پزشک توصیه خواهد شد.

دوره نقاهت درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی با لیزر، دوره نقاهت تقریبا چهار هفته ای را به همراه دارد و ممکن است علائمی مانند خونریزی، اسکار و یا ناراحتی و درد در ناحیه درمان مشاهده شود.

درمان زگیل تناسلی با پماد و لوسیون

این قبیل داروها باید به مدت چند روز، و مستقیما بر روی زگیل زده شوند. کرم های موضعی در درمان زگیل تناسلی بسیار موثر هستند.

بعد از پایان دوره درمان، چگونه می توان از بهبودی کامل اطمینان یافت؟

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، درمان زگیل تناسلی ، به معنای خارج شدن ویروس از بدن نیست و ویروس ایجاد کننده زگیل که همان HPV می باشد، در بدن به صورت غیر فعال باقی می ماند. گاهی این احتمال وجود دارد که زگیل مجدد در ناحیه تناسلی تشکیل شود.

مراقبت های بعد از درمان زگیل تناسلی

بعد از درمان زگیل تناسلی، رعایت موارد زیر توصیه می شود:

• تمیز نگه داشتن ناحیه و خراشیده نشدن پوست
  • شست و شوی دست ها قبل از لمس ناحیه ای که زگیل تناسلی ظاهر شده است
  • عدم برقراری رابطه جنسی در صورت بروز ناراحتی در ناحیه درگیر
  • قرار دادان کمپرس یخ بر روی ناحیه که می تواند به تسکین تورم و ناراحتی کمک کند. جهت تسکین علائم می توان داروهای تجویز شده از سوی پزشک را مصرف کرد.

پیشگیری از زگیل تناسلی با واکسن HPV

زدن واکسن HPV، یکی از موثرترین روش ها در پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV می باشد، که با عنوان واکسن گارداسیل ۹ نیز شناخته می شود. افراد در سنین ۱۵ تا ۴۵ سال، باید سه مرتبه واکسن دریافت کنند. سری دوم تزریق، دو ماه بعد از تزریق اول، و تزریق سوم، چهار ماه بعد از تزریق دوم انجام می شود.

اما افراد ۹ تا ۱۴ سال، دو نوبت واکسن و به فاصله شش ماه، دریافت می کنند.

اغلب توصیه می شود این واکسن، قبل از اولین رابطه جنسی دریافت شود.

نتیجه گیری

با درمان زگیل تناسلی، ویروس HPV داخل بدن باقی می ماند. به همین خاطر، برقراری رابطه جنسی محافظت شده بعد از درمان، به شدت توصیه می شود. درمان این بیماری  به رفع زگیل و کاهش احتمال بازگشت مجدد زگیل کمک می کند. با این که ممکن است پروسه درمان چند ماه طول بکشد، اما نتایج موثری را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بدانید :  شایع ترین اختلالات جنسی در زنان